POGROMCY ZDROWOTNYCH MITÓW: WODOROWE TESTY ODDECHOWE

Wodorowy test oddechowy. Brzmi groźnie? Wcale nie! Mity dotyczące tego badania obala dr n. med. Agnieszka Krzywicka, specjalista gastroenterologii dziecięcej z Centrum Medycznego Signum.

Fakt/Mit

Mit: Wskazaniami do Wodorowego Testu Oddechowego (WTO) są częste zadyszki.
Do wykonania WTO najczęstszymi wskazaniami są przewlekłe bóle brzucha. Drugą grupę objawów stanowią epizody biegunkowe czy uporczywe wzdęcia.

Mit: Do określenia wyników wyników wystarczy jednorazowe pobranie próbki powietrza. .
Pierwszego pomiaru dokonujemy na czczo, więc na badanie należy przyjść, nie przyjmując w danym dniu żadnych pokarmów. Kolejne odbywają się po podaniu pacjentowi cukru przeznaczonego do odpowiedniego rodzaju testu.

Fakt/Mit: Wodorowy Test Oddechowy pozwala określić, które cukry wykluczyć z diety.
Test jest przede wszystkim wykorzystywany w badaniu nietolerancji dwóch rodzajów cukrów. Pierwszy to laktoza, czyli cukier zawarty w mleku i jego przetworach. Drugi to fruktoza, czyli cukier zawarty w sokach, owocach, produktach przetworzonych, cukierniczych i jogurtach owocowych.

Fakt/Mit: Przed wykonaniem testu należy odstawić wszystkie leki.
Zaleca się, aby WTO wykonywać 4 tygodnie po zakończeniu antybiotykoterapii. Jeżeli chodzi o inne leki, nie ma potrzeby ich odstawiania.

Mit: Po badaniu nie występują żadne niepożądane symptomy.
Często w trakcie wykonywania testu, po obciążeniu cukrem takim jak laktoza czy fruktoza, obserwujemy objawy, wynikające z nietolerancji tych cukrów przez przewód pokarmowy pacjenta. Mogą wystąpić bóle brzucha, wzdęcia lub biegunki, także kilka godzin po wykonaniu testu.

Fakt: Po rozpoznaniu nietolerancji należy całkowicie zmienić swoją dietę.
Pacjenci z rozpoznaną nietolerancją laktozy powinni ograniczyć w swojej diecie mleko oraz jego przetwory i zastąpić je produktami bezlaktozowymi (co ciekawe, część może dobrze tolerować niewielką ilość jogurtu naturalnego zawierającego laktozę i najczęściej nie ma problemu z tolerancją masła). Pacjenci z nietolerancją fruktozy powinni z kolei wyeliminować ze swojej diety owoce zawierające szczególnie dużą ilość fruktozy oraz wysokoprzetworzone produkty zawierające syrop glukozowo-fruktozowy lub syrop kukurydziany. Mogą za to sięgać po owoce o małej zawartości fruktozy, np. cytrusy.