Katarzyna Janowska
Dyrektor TVP Kultura
portret

Przemoc. stop!

Przemoc. Stop! to hasło tegorocznego fesitwalu Interpretacje. Inspiracją do jego wyboru, a co za tym idzie – do wyboru spektakli konkursowych, była narastająca w Europie i na świecie fala przemocy na tle religijnym, politycznym, rasowym. Zamachy dokonywane w imię różnych „izmów”. Poczucie niepokoju, niestabilności i rozchybotania świata, które znalazło odbicie w spektaklach teatralnych.

ZDJĘCIE: JAN BOGACZ

Kiedy trzy lata temu zostałam dyrektorką artystyczną Interpretacji, festiwal był w impasie. Potrzebował odświeżenia formuły. Zaproponowałam rezygnację z ograniczenia wiekowego uczestników, możliwość udziału w konkursie autorów spektakli mistrzowskich z poprzednich lat, prezentację spektaklu z zagranicy w ramach pokazów mistrzowskich. Udało nam się zaprosić do Katowic spektakle tak wybitnych twórców, jak Nekrosius i Lew Dodin. Nowością było także wprowadzenie hasła, wokół którego budujemy program festiwalu. Dodaliśmy przeglądy spektakli młodych twórców. Kolejną zmianą było poszerzenie formuły festiwalu o debaty i działania społeczne, czyli Reaktor. Od dawna wiadomo, że festiwale artystyczne nie mogą już sprowadzać się do przeglądu spektakli czy filmów. Na liczących się imprezach toczą się dyskusje światopoglądowe, tworzy się społeczność, dla której festiwal to okazja do wymiany poglądów, pojawiają się nowe pomysły, które owocują działaniami na przyszłość. Dziś nie podaje się odbiorcom sztuki na tacy.

Udział w kulturze to uczestnictwo, zaangażowanie, dialog między artystami a widzami, wpisanie sztuki w tkankę społeczną. Postanowiłam zmieniać „Interpretacje” w tym kierunku. Stąd pomysł na działania społeczne w ramach Reaktora, projektu autorstwa Katarzyny Mazurkiewicz. Reaktor rusza co roku kilka tygodni przed festiwalem. W ramach Reaktora wystawiono spektakle w różnych miejscach Katowic. Ich twórcy walczyli o Mały Laur Konrada. W koprodukcji festiwalu i Reaktora powstały dwa duże spektakle „December Palace” oraz „Witom, Żegnom”.Moim zamysłem było otwarcie Interpretacji na twórców i krytyków z zagranicy. I już przy drugiej edycji zaowocowało to wizytą 20 gości z zagranicy, w tym dyrektora festiwalu w Edynburgu (największy tego typu festiwal w Europie, dyrektor przyjął nasze zaproszenie i był po raz pierwszy w Katowicach) i szefa festiwalu w Adelajdzie.

Festiwal rozwijamy i rozbudowujemy, dodając co roku nowy element. W tym roku mają to być warsztaty prowadzone przez Pawła Miśkiewicza i Barbarę Hanicką. Obie edycje cieszyły się wspaniałą frekwencją, uznaniem środowiska i bardzo dobrymi recenzjami w mediach.

Katarzyna Janowska

Dziennikarka telewizyjna, radiowa i prasowa; dyrektor artystyczna Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje. W latach 2011 – 2015 dyrektor kanału TVP Kultura, aktualnie redaktor naczelna działu kultura w Onet.pl.

Zapisz