anita_sikorska

Pogromcy Zdrowotnych Mitów: Zdrowa dieta w ciąży i nie tylko

Czy w ciąży trzeba dużo jeść? Czy można połączyć ciążę z odchudzaniem? Na te i inne pytania odpowiada Anita Olczak, dietetyk kliniczny z Centrum Medycznego Signum, autorka bloga Mamidbam.pl.

Mit: W ciąży trzeba dużo jeść.
Panuje przekonanie, że w ciąży trzeba jeść za dwoje. W trakcie ciąży należy jeść nie za dwoje, lecz dla dwojga, nie dwa razy więcej, a dwa razy lepiej. Pod kątem wartości odżywczych, dieta przyszłej mamy w pierwszym trymestrze powinna być większa o 150 kcal, w drugim o 500-600 kcal, a w trzecim o nie więcej niż 500 kcal.

Mit: Ciążę można połączyć z odchudzaniem.
Z punktu widzenia fizjologii, kobieta musi przybrać na wadze podczas ciąży, a prawidłowy przyrost wagi uzależniony jest od masy ciała przed ciążą. Ważne by nie ulegać zachciankom, nie objadać się i ze względu na dolegliwości towarzyszące ciąży, jak mdłości i wzdęcia, postawić raczej na lekkostrawne pokarmy. Jeśli mdłości są szczególnie dokuczliwe, odpowiednia dieta może je zniwelować równie dobrze, a na pewno zdrowiej niż farmakologia.

Fakt i Mit: Dobranie ciężarnej odpowiedniej diety jest lepsze niż suplementacja.
Udowodniono, że prawidłowo ułożona dieta pokrywa pełne zapotrzebowanie zdrowej ciężarnej na substancje odżywcze. Jednak w ciąży w organizmie zachodzi wiele procesów, co wiąże się z koniecznością suplementowania niektórych substancji. Warto zwrócić uwagę na składniki, których uzupełnianie dietą jest trudne i niewystarczające, a biodostępność ograniczona. Kwas foliowy, kwasy tłuszczowe DHA, witamina D3 i jod to składniki o udowodnionym pozytywnym wpływie na przebieg ciąży, które należy suplementować w określonych dawkach. Suplementacja powinna być przemyślana i skonsultowana z lekarzem, aby dobrać najlepsze rozwiązanie.

Fakt: W ciąży lepiej odłożyć sól.
Warto odłożyć sól i w ciąży i w życiu codziennym. Nadmiar soli może przyczynić się do występowania obrzęków, zwłaszcza w III trymestrze ciąży. Lepiej zastąpić ją zdrowymi ziołami, ewentualnie solą potasową (w niewielkich ilościach!) i przede wszystkim unikać wysokoprzetworzonej żywności.

Fakt: Przyszła mama powinna więcej pić.
Wielu kobietom w ciąży wydaje się, że im więcej będą pić, tym dokuczliwsze będą obrzęki. Nic bardziej mylnego – przyniesie to efekt odwrotny do zamierzonego. Odpowiednie nawodnienie jest również ogromnie ważne, gdy występują uporczywe wymioty. Dzienne spożycie płynów powinno wynosić 1,5-2 l dziennie i dobrze by ograniczało się do wody mineralnej i świeżo wyciskanych soków (jeśli są dobrze tolerowane).

Fakt: Nowe pokarmy powinno wprowadzać się do diety niemowlaków pojedynczo.
Ze względu na konieczność obserwowania ewentualnych reakcji alergicznych, nowe pokarmy powinny się pojawiać w diecie dziecka pojedynczo. Poszczególne owoce czy warzywa można łączyć, ale dopiero wtedy, kiedy jesteśmy pewni, że nie dzieje się nic niepokojącego. Dla porządku, warto dodatkowo prowadzić dzienniczek żywieniowy.

Fakt: Matka karmiąca powinna unikać produktów silnie alergizujących, jak orzechy, czekolada i truskawki.
Do mleka matki mogą trafić te składniki, które trafiają do krwioobiegu i układu limfatycznego, dlatego warto zachować ostrożność, ale nie należy przesadzać. Jeśli więc jest sezon na truskawki i młoda mama ma na nie ochotę, to nie widzę niebezpieczeństwa w zjedzeniu kilku sztuk.