IMG_2064

Jak uzupełniać niedobór elektrolitów w organizmie?

Ogólne osłabienie, nadciśnienie, zaburzenia rytmu serca, zawroty głowy– to tylko niektóre objawy, jakie może dawać niedobór elektrolitów. Jak sobie radzić z zaburzeniami równowagi elektrolitycznej?

Elektrolity to medyczne określenie dla jonów soli, które znajdują się w płynach naszego ciała – w krwi, osoczu i płynach tkankowych. Ciało ludzkie, aby zdrowo funkcjonować, musi utrzymywać odpowiedni poziom jonów soli, a konkretnie sodu, potasu, wapnia i magnezu. Odchylenie od normy może doprowadzić do zaburzeń pracy serca i układu nerwowego. Elektrolity są bowiem odpowiedzialne za utrzymywanie napięcia w błonach komórkowych oraz za przenoszenie impulsów elektrycznych (impulsów nerwowych) do innych komórek.

Kiedy tracimy elektrolity?
Elektrolity tracimy zazwyczaj podczas intensywnego treningu. Równowaga elektrolitów zostaje zaburzona także podczas walki, jaką nasz organizm stacza z infekcjami wirusowymi. Aby nasz organizm zachował równowagę płynów, niedobór elektrolitów musi zostać uzupełniony.

Objawami niedoboru elektrolitów są m. in.: ogólne osłabienie, nadciśnienie, zaburzenia rytmu serca (arytmia), zawroty głowy, omdlenia, drżenie mięśni. Charakterystyczne dla zaburzenia równowagi elektrolitycznej są także: obrzęk kończyn dolnych, senność, utrata apetytu, mdłości i zaparcia.

Jak uzupełnić elektrolity?
Aby uzupełnić niedobór elektrolitów, należy pić dużo wysoko zmineralizowanej wody; sięgać po soki pomidorowe, które są źródłem potasu; stosować dietę bogatą w sód i potas (jeść pomidory, banany, suszone morele) oraz magnez (np. pestki dyni, kakao, migdały).

DICOFLOR-Elektrolity-BOK (1)Należy wysypiać się – spać 8 godzin dziennie. Sposobem uzupełnienia niedoborów jest także stosowanie minerałów w tabletkach, np. chelatów aminokwasowych. Aktywni powinni pamiętać o piciu napojów izotonicznych, zawierających chlorek sodu lub chlorek potasu w przerwach między ćwiczeniami.

Jak nie dopuścić do utraty elektrolitów w organizmie?
Nie należy trenować podczas upałów czy decydować się na drastyczne zmiany diety. Podczas infekcji, objawiających się gorączką i biegunką, należy przyjmować dwa razy więcej płynów niż zwykle (ok. 3 litrów wody dziennie).

Prawidłowe wartości elektrolitów w organizmie:
sód: 3250 mg/L; 142 mmol/L; potas: 156 mg/L; 4 mmol/L; magnez: 24 mg/L; 1 mmol/L,; wapń: 100 mg/L; 2,5 mmol/L.